کد خبر: ۱۶۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
استاد دانشگاه و حوزه آباده: 

 خدیجه (س) بزرگ‌ترین حامی پیامبر (ص) بود

استاد حوزه و دانشگاه آباده گفت: حضرت خدیجه (س) در ۲۴ سال زندگی مشترک با حضرت محمد (ص) خدمات ارزنده‌ای برای ایشان و اسلام انجام داد و بزرگ‌ترین پشتیبان و حامی حضرت در اهداف او قبل و بعد از بعثت بود.

عبدالله عطائی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، با بیان اینکه ازدواج حضرت خدیجه و پیامبر (ص) بخصوص است، گفت: حضرت خدیجه (س) که ثروتمندترین بانوی عرب و قریش بود و از دانش و فضیلت سرآمد روزگار خود بود به‌خاطر ایمان به پیامبر ص و بزرگی شخصیت ایشان دارایی و ثروت خود را در اختیار همسر خویش قرار داد و در نخستین مواجه با جوان قریش غرور و شوکت دنیایی‌اش را کنار گذاشت و دغدغه ازدواج با حضرت محمد (ص) را مطرح کرد. 

وی در خصوص زندگی مشترک بین پیامبر اسلام (ص) و حضرت خدیجه (س)، بیان کرد: حضرت خدیجه (س) در ۲۴ سال زندگی مشترک با حضرت محمد (ص) خدمات ارزنده‌ای برای ایشان و اسلام انجام داد و بزرگ‌ترین پشتیبان و حامی حضرت در اهداف او قبل و بعد از بعثت بود. 

مدرس دانشگاه و حوزه آباده افزود: علاقه حضرت خدیجه (س) و پیامبر (ص)، جدا از محبت و علاقه زن و شوهر یک عشق معنوی و خاص بود، چنان چه حضرت محمد (ص) در وصف همسر خویش فرمودند: هیچ‌کدام از زنان به اندازه خدیجه (س) نزد من گرامی نبودند و ایشان از جایگاه حضرت خدیجه (س) جزو یکی از بهترین زنان بهشت یاد کرده‌اند. 

عطائی در ادامه بیان کرد: دشمنان اسلام و نویسندگان مزدوری که برای ضربه زدن به اعتقادات مسلمانان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند تلاش کرده‌اند تا از موضوع تعدد همسران رسول خدا (ص) سوءاستفاده کرده و به نفع دشمنان اسلام قلم‌فرسایی کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی با دیده انصاف بنگرد متوجه خواهد شد که رسول خدا (ص) با آن زندگی ساده خود ۲۵ سال از بهترین سال‌های عمرش را با همسری با سن ۴۹ تا ۶۵ساله گذرانید و بعد از سن ۵۰ سالگی با بیوه‌زنانی همچون ام‌سلمه و زینب دختر جحش که گاهی بچه هم داشتند، ازدواج کرد، در حالی که آن حضرت با آن موقعیت اجتماعی می‌توانست با زنانی با جمال و از نظر ظاهری ممتاز ازدواج کند. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: یکی از دلایل ازدواج‌های حضرت محمد (ص) سرپرستی و تأمین مخارج زندگی همسران شهدا و مؤمنانی بود که در جهاد و یا حوادث دیگر از دنیا رفته بودند و زنان و فرزندانشان احساس حقارت و نگرانی می‌کردند.

عطائی ادامه داد: و همچنین تربیت بانوان معلّمه برای نشر افکار اسلامی در میان زنان، جلب حمایت سیاسی اقوام آن زنان و کسب نیروی بیشتر برای دفاع از دین اسلام و دفع توطئه آنان، همانند ازدواج با صفیه دختر حی ابن اخطب بزرگ یهودیان بنی‌نظیر و ازدواج با جویریه دختر حارث بزرگ یهودیان بنی المصطلق بود، حضرت خدیجه (س) نخستین همسر پیامبر (ص) بودند و ایشان تا زمان فوت همسر خویش با زن دیگری ازدواج نکردند. 

وی با بیان اشاره به اهمیت سالروز ازدواج حضرت خدیجه (س) و حضرت محمد (ص) برای مسلمانان، تصریح کرد: در روز دهم ماه ربیع‌الاول وقایعی اتفاق افتاده که باعث اهمیت این روز برای مسلمانان شده است از آن جمله بیان شیخ مفید است که می‌فرمایند: در روز دهم این ماه (۱۵ سال قبل از هجرت) حضرت رسول (ص)، خدیجه کبری (س) مزدوج شده و مستحب است برای شکر این مواصلت عظیم البرکة شیعیان روزه بدارند.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان